ساختمان اداری – تجاری سرو / دفتر معماری ماند

نام پروژه: ساختمان اداری – تجاری سرو
معمار:دفتر معماری ماند (پرویز قاسمی، علی شایسته، مهسا هدایتی)
همکاران طراحی : نازنین زهرا میرخسروی، فرهاد نیرومند، شکوه شیرزاده سید امیر میرسعیدی، شیوا یزدانیان، اشکان صبور، زهرا صادقی
عکاس : فرهاد نیرومند ، سهیل شفیعی
گرافیک : پرویز قاسمی ، فرهاد نیرومند
سازه : پطروسیان ، سید صالح اطهرنیاری ، آرین دادگر
تاسیسات الکتریکی : عبدالرضا کبریائی
تاسیسات مکانیکی : گروه آبشار
مجری : شرکت عمران گستر عظیم
سرپرست کارگاه : داوود حسنی ، علیرضا ملکی ، جلیل حسنی
کارفرما : کامبیز عظیم زاده
موقعیت : تهران ، سعادت آباد ، خیابان سرو غربی ، پلاک 19
کاربری : تجاری و اداری
شش طبقه اداری ، دو و نیم طبقه تجاری ، سه طبقه پارکینگ تعداد 10 واحد اداری – طبقات اول تا چهارم دو واحد در هر طبقه، طبقات پنجم و ششم بصورت تک واحدی
سازه : اسکلت بتنی
تاسیسات : فن کوئل سقفی برای سرمایش و گرمایش استفاده از موتورخانه و چیلر هواخنک ، سیستم فاضلاب سوپر پایپ – فول ونت
مساحت زمین : 850 متر مربع
عرض زمین :20 متر
زیربنای کل : 7000 متر مربع
زیر بنای طبقات اداری : 3100 متر مربع
مفید هر طبقه : 520 متر مربع
شروع اولیه پروژه : اردیبهشت سال 86
شروع همکاری ما با پروژه : شهریورماه سال 93
پایان پروژه : شهریورماه سال 97
مسابقات :
برگزیده نیمه نهائی مسابقه معمار 97
برگزیده نیمه نهائی مسابقه معماری تهران 99

شکل گیری اولیه بنا

این پروژه در سال 86 شروع شده بود و پس از ساخت 4 طبقه زیرزمین (3 طبقه پارکینگ و یک طبقه تجاری) و 2/5 طبقه روی زمین (1/5 طبقه تجاری +ویک طبقه اداری) به دلیل اختلاف شرکا و شکایت همسایگان غربی نسبت به پیشروی غیرمجاز در ضلع غربی بصورت نیمه کاره رها شده بود.
شروع مجدد پروژه در سال 93 با حل شدن اختلاف شرکا و پیگیری شهرداری برای به سرانجام رسیدن ساختمان و حذف چهره سازه نیمه کاره رها شده از سیمای شهری ، طرح معماری این سازه نیمه کاره به این دفتر سپرده شد. گذشت چندین سال از طرح اولیه و تغییر شرایط محلی در سال های اخیر لزوم بازبینی طرح اولیه را بیشتر می کرد .
با بازبینی طرح اولیه معماری و خواسته های کارفرما موارد ذیل بعنوان مسائل پروژه بایستی حل می شد طبقات اداری بصورت چهار واحدی (دو واحد شمالی ، دو واحد جنوبی) و نورگیری واحدهای شمالی صرفا از نورگیرها با قرارگیری هسته ارتباطی مرکزی متمایل به غرب ، تقسیم نامناسب واحدها با توجه به ابعاد و موقعیت قرارگیری شان پیش ورودی نامناسب وغیر مستقل برای طبقات اداری تقسیم تجاری همکف به دو واحد با عرض کم و طول زیاد و نیم طبقه های نامناسب نبود.

دسترسی و دید مناسب به تجاری زیرین با توجه به قراگیری این تجاری خیلی پائین تر از پیاده رو پوسته بیرونی ساختمان در تراز بالاتر از تجاری به سمت میدان کاج متمایل شده بود و ادامه آن با توجه به شرایط عنوان شده ممکن نبود.
قصد کارفرما برای افزایش طبقه یا طبقاتی بیش از بنای جواز گرفته شده ، که تعداد و زمان آن بستگی به توافق با شهرداری داشت و بایستی در طرح پیش بینی می شد. کارفرما برای شروع مجدد پروژه بدون تخریب تیرها و ستون ها با تخریب مثلث های از سقف های تجاری و اداری موجود پخی را ایجاد کرده بود و باقی بنا را بایستی در حد مجاز بصورت صاف با پخ موجود در مجاورت همسایه شرقی اجرا می کرد.
هم زمان با طراحی ، اجرای سازه بصورت اشاره شده شروع شد. پیش از ورود به مسئله نما ، پلان های اولیه و دسترسی های بنا و نحوه مواجهه آن با خیابان بررسی شد . تعداد و ابعاد واحدها در طبقات متناسب سال های قبل منطقه بود بنابراین تعداد واحدها در چهار طبقه اول به دو واحد در هر طبقه و در طبقات فوقانی به یک واحد در هر طبقه کاهش یافت علاوه بر نورگیری مناسب تر واحدها ، با توجه به تغییرضوابط طی سالهای اخیرکاهش واحدها به نزدیک تر شدن به ضوابط جدید کمک کرد در طبقه همکف با تبدیل دو واحد تجاری به یک واحد ، راهروی پیش بینی شده بین دو واحد تجاری همکف به عنوان فضای لابی طبقات اداری حذف گردید و بخش غربی راه پله و آسانسور به لابی اداری اختصاص یافت از این طریق واحد تجاری یکدست و بزرگتری در طبقه همکف به دست آمد و نیز لابی بخش اداری موقعیت مستقل تری پیدا کرد.

ایده طراحی

شکل گیری بنا ماحصل پاسخ به مسئله نحوه مواجهه بنا با خیابان و ایجاد دسترسی و دید مناسب ( به تجاری زیرین) می باشد . ایجاد فضاهای مکث و حرکت برای کاربری های مختلف بنا و به اشتراک گذاشتن آن برای تعامل بیشتر با شهر بعنوان ایده اولیه طراحی مورد نظر قرارگرفت. بنابراین با پائین بردن حیاط باقیمانده ملک (بجز قسمت رمپ) تا سطح تجاری زیرزمین ، حیاطی در تراز تجاری زیرین ایجاد شد و برای رسیدن به سطح همکف و زیرزمین، پله هایی تعبیه و برای فضا سازی مناسب و جلوگیری از پستو شدن فضاهای زیرین ، پله ها بصورت نیمه باز دیده شد با ایجاد دیوارهای حائل بتنی و اتصال پله ها به آن، پله ها پل های ارتباطی پیاده رو به ساختمان شدند .

سازه فلزی ایجاد شده با گسترش به سمت شرق با ایجاد فضائی در جبهه شرقی حیاط و نزدیک به سطح پیاده رو بخشی از حیاط را به عنوان فضای تعاملی به استفاده عموم اختصاص داد در واقع این فضا با ایجاد گشودگی در سطح ورودی بنا، با هدف امکان ایجاد ارتباط عابرین با بنا و نیز افزایش میزان دعوت کنندگی در نظر گرفته شد و با گسترش به سمت غرب با عبور از روی فضای رمپ، یک گذر از کنار تجاری به سمت لابی اداری باز کرد . اما بلافاصله ورود به فضای لابی ( بدون در نظر گرفتن فضای مثلثی شکل خالی شده از سقف آن ) چندان خوشایند نبود و با رفت و برگشت های انجام شده با کارفرما سقف فضای 5*5 موجود تخریب شد و فضای ایجاد شده ( حیاطی در تراز بالا تر) به پیش ورودی بخش اداری اختصاص یافت.

تمهید شبکه ارتباطی فلزی امکان استفاده از فلز را در دیگر سطوح بنا فراهم آورد . با گسترش سطح فلز از سطح پیاده رو و دربر گرفتن سطح نمای تجاری ها و سطح نمای اصلی پیوستگی و هماهنگی بصری مناسبی در کلیت بنا ایجاد گردید این گستردگی در حیاط زیر پلکان های فلزی و جداره های پیرامونی حیاط تجاری زیرزمین نیز خود نمائی می کند در این بخش با استفاده از طرح نقش درختان فلزی سعی شده است تا تصویری از پوشش گیاهی منطقه و تبدیل آن به زمین های زیر ساخت ارائه شود. این امر از طریق به کارگیری ایده تغییر فرم گرافیکی درختان به بارکدهای تجاری از زیر پلکان ها به سمت ورودی تجاری زیرین صورت گرفت.

آخرین مرحله مواجهه با نمای ساختمان بود که با توسعه بنا به صورت سطح صاف ، حجم مثلثی شکل بیرون زده از طبقه اول که از دوره ابتدایی ساخت بنا باقیمانده بود و همچون زائده ای بر روی نما جلوه می کرد که با مذاکرات انجام شده با کارفرما حذف گردید و پخ موجود در سمت همسایه شرقی نیز با مذاکره با همسایه شرقی صاف گردید تا بدین ترتیب سطح یکدست تری در نمای اصلی در اختیار داشته باشیم. سطح فلزی گسترش یافته از شبکه فلزی پلکان ها که با دربرگیری نمای تجاری تا روی سطح نمای اصلی حرکت می کرد در قاب های پنجره ها برای حفظ تناسبات پوسته دوم و بیرون زدگی از سطح نما در قالب تراس ها به خدمت گرفته شد پوسته اصلی نما، برای تبعیت از همسایه ها و بعنوان آخرین ساختمان عمومی قرار گرفته در این راسته سنگ تراورتن روشن در نظر گرفته شد و سنگ نیز مانند فلز از سطح پلکان ها ورودی شروع و با گسترش به محوطه ها و نمای ساختمان بر پیوستگی و یکپارچگی بنا تاکید دارد.

تحریریه ایوان

گالری تصاویر: