کلیسای سنت مری / PLY +

نام پروژه:
کلیسای سنت مری / PLY +
معماران: PLY+
مساحت: 3274 فوت مربع 305 متر مربع
سال ساخت: 2018
موقعیت: لیونیا ، ایالات متحده آمریکا
عکاس: آدام اسمیت، جفری کیلمر

شرح متن توسط معماران ارائه شده است. پرورش یک جامعه معنوی همواره در قلب رسالت موسسه خیریه “سنت مری مرسی” بوده است. نخستین ساختمان از این پردیس فعلی در سال 1959 توسط گروهی از خواهران فلیکین برای خدمت به جامعه در صورت نیاز فوری به مراقبت های بهداشتی احداث شد که با پیشرفت رو به رشد صنعت به صورت نمایی گسترش یافت. از این زمان به بعد، جمعیت منطقه به رشد خود ادامه داده و از نظر جمعیتی و مذهبی متنوع تر شده است. تحت تاثیر این موضوع ، دامنه برنامه این پروژه شامل یک کلیسای کاتولیک رومی ، یک اتاق بازتاب و یک نمازخانه مسلمان شد.

Plan

Section

محل ساخت ساختمان اضافه شده در مرحله اولیه طراحی کانسپت تعیین شد و به دلیل برجستگی بصری و نزدیکی به ورودی شمالی موسسه خیریه، انتخاب شد که این محل اجازه می دهد تا عبادتگاه جدید به لحاظ بصری، شکل یک “صعود” با صلیب موجود در نمای شمالی را بگیرد. رویکرد رسمی ما به این پروژه، استفاده از پتانسیل آجر برای حصول یکپارچگی و مفهوم وحدت برای کاربران گوناگون و تجلی فراگیر از یک مرکز معنوی را کاوش می کند.
برای دستیابی به این هدف، فرم نمازخانه از پایین ساختمان موسسه موجود شروع می شود و از آنجا برخیزد تا فضایی عمودی سخاوتمندانه تری در نمازخانه ایجاد کند و اهمیت این افزونه را بیان کند. روزنه های عبادتگاه با جهت گیری ها در موقعیت دیاگرام مطابقت دارد از جمله پنجره بلند شرقی، جهت تامین نور روزانه صبحگاهی شش صبح، بازشوی جنوبی که دارای نصب ویژه ای از شیشه دوجداره است که طیف های رنگی را در فضا انتشار می دهد، و یک ردیف از پنجره های غربی که با آینده باغ شفابخش ارتباط برقرار می کند.

پنجره دوجداره به منظور به حداکثر رساندن دامنه رنگ ممکن، از دو “شیشه” لایه ای با توجه به محل قرارگیری آنها برحسب زوایای تابش خورشید است. سه عنصر اصلی پیکره (مرقد، محراب و سکوی خطابه) مکمل زوایای هندسی آجرهای مخروطی شکل هستند و در امتداد توده های تو پر سنگ آهک دولومیتی منحنی ای تشکیل داده اند، که با استفاده از تولیدات رباتیک دیجیتال ساخته شده اند. (که توسط شرکت کوارا سنگ انجام می شود).

شکل هندسی گوشه مخروطی عبادتگاه، جایگاه مرقد را، به عنوان مهمترین عنصر عبادی در داخل پرستشگاه جشن می گیرد. در داخل پرستشگاه، نوع گسترش شکل هندسی سقف ارتباط بصری با مرقد را تقویت می کند اما در تضاد با محور صف های نیمکت های فضاست، صفوفی که با محراب منحنی سنگی هم تراز است. در قسمت بیرونی این منحنی و کمان مهم با طرح آجری برجسته شده است.

در طول حرکت آجر شاهد گرایش آجرکاری در جهت عقربه های ساعت از الگوی به هم چسبیده به یک الگوی چرخشی در طول منحنی و دوباره به حالت به هم چسبیده بعد از منحنی است. در طرف دیگر منحنی آجرکاری همان منطق را با چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت دنبال می کند و بدین ترتیب الگوی “بافته شده” را در منحنی ایجاد می کند. رنگ فلزی تیره برای رنگ آجرها انتخاب شد تا پرستشگاه را از زمینه موسسه اولیه متمایز کند و از ویژگیهای بازتابی مواد که ظاهری پویا داشتن است، بهره ببرد و نور نمای قوس دار و چرخان آن را جلا دهد.

منبع: آرک دیلی

گالری تصاویر: