معرفی به دوستان اشتراک گذاری

طراحی فروشگاه لباس با نمای چوبی مرموز در شمال ایران!

در معرفی پروژه برجسته امروز به سراغ یک پروژه طراحی مرکز خرید لباس در شمال کشور رفتیم. فروشگاه فامیلی سنتر بازسازی پر چالش یک فروشگاه قدیمی به مساحت ۳۳۰ متر در استان مازندران است که فرم اصلی نمای این فروشگاه الهام گرفته شده از اشکال شکسته و زاویه دار سقف های شیروانی بناهای بومی شمال کشور می باشد.

در معرفی پروژه برجسته امروز به سراغ یک پروژه طراحی مرکز خرید لباس در شمال کشور رفتیم. فروشگاه فامیلی سنتر بازسازی پر چالش یک فروشگاه قدیمی به مساحت ۳۳۰ متر در استان مازندران است که فرم اصلی نمای این فروشگاه الهام گرفته شده از اشکال شکسته و زاویه دار سقف های شیروانی بناهای بومی شمال کشور می باشد. 

 

 

مشخصات عمومی طراحی فروشگاه فامیلی سنتر

نام پروژه: فروشگاه فامیلی سنتر  Family Center

موقعیت: نور، مازندران، ایران

دفتر معماری:استودیو معماری علی علوی

معمار مسئول: علی علوی

کارفرما: ماکان گرجستانی، علی بابازاده

طراح نورپردزای: علی بابازاده

تاریخ شروع و اتمام طراحی: آذر ۱۳۹۱ تا اسفند ۱۳۹۱

تاریخ شروع و اتمام اجرا: آذر ۱۳۹۱ تا اسفند ۱۳۹۱

مساحت پروژه: ۳۳۰ متر مربع

نوع ساختمان: تجاری

تأسیسات مکانیکی: برادران سلیمی

تأسیسات الکتریکی: آقای اسکندری

طراح سه بعدی: علی علوی

عکاس: علی علوی

جوایز: مدال طلای مسابقات جهانی طراحی در بخش معماری و دکوراسیون داخلی - ایتالیا ۲۰۱۴

          GOLDEN A`DESIGN AWARD ITALT-2014

 

 

 

فروشگاه فامیلی سنتر و کانسبت طراحی آن 

از زبان معمار: کانسپت و ایده ی اصلی و اولیه طراحی فروشگاه لباس از بافت و متریال سنتی شمال ایران گرفته شده است، چوب لمبه کوبی شده و فرم های شکسته و زاویه دار که در اکثر سقف های شیروانی بناهای بومی شمال کشور دیده می شود در کنار استفاده از مصالح بومی از جمله نقاط قوت این پروژه و ایده ی اولیه ی طراحی فروشگاه فامیلی سنتر می باشد.  

 

  

 
 

 

روند و چالش های طراحی فروشگاه فامیلی سنتر

 

مهمترین چالش پروژه طراحی فروشگاه فامیلی سنتر عدم توافق مالک ساختمان برای نصب و الحاق هرگونه پیچ و یا میخی  روی نمای ساختمان اولیه بود، لذا برای حل این موضوع استفاده از یک پوسته کلی برای نما را در نظر گرفتیم که چندین مزیت داشت: 

نخست آنکه خواسته مالک بنا به خوبی رعایت می شد.

مزیت دوم آنکه ۳۰ متر دیوار به دیوارهای داخل فروشگاه جهت نمایش پوشاک اضافه می شد.

با این روش مشکل کمبود دیوار در فضای داخلی رفع شد و به سادگی خواسته ی مالک بنا نیز برطرف شد. 

 

 
 
 

نقطه ی عطف طراحی فروشگاه فامیلی سنتر

نقطه ی عطف طراحی فروشگاه لباس فامیلی سنتر را می توان نمای آن دانست چرا که  امکان تغییر و دست بردن در نمای ساختمان از طرف مالک وجود نداشت و نمای سابق این بنا چهره ی نازیبایی داشت، انتخاب یک پوسته برای این بنا باعث بر انگیختن حس کنجکاوی مخاطبین و رهگذران آن شد، به طوری که طبق آمار در مدت دو روز صد در صد  مراجعین به خاطر فرم، شکل طراحی و کنجکاوی شان داخل این فروشگاه شده بودند.

نظرات

 
   
 
Captcha