ساوه، برگرفته از معماری ایرانی به صورت یک کوشک در دل کویر ساخته شده است. این ویلا در حاشیه یک زمین کشاورزی و در میان استخری با ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب که برای آبیاری باغ در نظر گرفته شده، جای گرفته است. طبقه اول ویلا شامل اتاق مهمان، آشپزخانه، سرویس و حمام، پذیرائی عمومی و تراس و طبقه دوم شامل دو اتاق خواب، آشپزخانه کوچک، پذیرایی خصوصی و تراس است. شرایط مکانی پروژه (اقلیم گرم و خشک و قرارگیری بنا در میان آب) باعث شد دغدغه اصلی طراحان، ضمن فراهم کردن شرایط آسایش در دل کویر، ایجاد ارتباطی معنادار با معماری ایرانی و کوشک باشد.

 

karandgroup-saveh-2

معماری ایرانی همیشه فضای بیرونی و درونی را با یک فیلتر به یکدیگر متصل کرده که معمار در این امر کاملا موفق بوده است. تعامل مناسب بین سه فضای بسته، باز و نیمه باز که همیشه در معماری اسلامی و ایرانی قابل تامل بوده است مانند ایوان خانه، نهان خانه، حیاط و …ایجاد جلوه ی بصری مناسب با استفاده از تناسبات طلایی مستطیل که در آغوش گرفتن مستطیل کوچک توسط قاب اصلی بنا را به دنبال داشته  است.

shams-wb-04

ایجاد محرمیت با اسفاده از دو عنصر فرم و بافت!! به این ترتیب که هسته‌ی مرکزی در قالب یک پوسته ی لطیف خودش را در دل پوسته‌ی خارجی پنهان کرده است. رنگ قهوه ای نماد بازدارندگی، صلابت و رنگ سفید نماد دعوت کنندگی و پذیرا بودن است که که کار به خوبی از این امر بهره برده است. تمام احجام کاملا خالص و بدون هیچ حرف اضافه ای در کنار یکدیگر مدام یک سمفنی دلنشین را در گوش زمزمه می‌‎کند: سادگی در عین زیبایی و زیبایی در عین سادگی…

 

ایجاد فضای منفی برای آفرینش جلوه ی بصری به وسیله ی خورشید، توسط المانهای معماری نظیر چوب، آلومینیوم، فلشینگ و استفاده از عنصر آب در نقش آینه برای نمایش مجدد نما در بستری وسیعت، جداسازی فضاهای خصوصی و عمومی که  توسط عنصر پله انجام شده است.با توجه به جهت گیری نور خورشید، برای مقابله با گرمای منطقه ی کویری ساوه وجوح شمالی، جنوبی و شرقی یک لول به داخل نشسته است.

 

a56039326164102a a78039326164102a

همچنین در جبهه‌ی غربی برای حراست در مقابل بادهای زمستانی و نور نامطلوب غرب درصد بازشو به نصبت حجم کم بوده و محل قرار گیری آن نیز در تراز ارتفاعی پائین لحاظ شده است. استفاده از ایوانهای u شکل برای دوختن قلب بنا به جداره ی خارجی از دیگر نکات مثبت اثر محسوب می‌شود.

با توجه به نیازهای کارفرما و قرار گرفتن سایت پروژه در یک منطقه گرم و خشک، فضایی مانند کوشک در پلان آن طراحی شده است تا نیازهای اقلیمی و سنتی معماری پارسی را در خود جای دهد. کوشک در فضاهای امروزی به عمارت کلاه فرنگی (پاویون) شهرت دارد که بیشتر به یک بالکن نیمه باز شباهت دارد و یک نوع معماری برون گرا به حساب می آید .در نخستین گام از چهار عنصر اصلی و طبیعی (آب،باد،خاک،آتش) به عنوان کانسپت و ویژگی های غالب پروژه استفاده شده است که مفهوم اولیه معماری فارسی به شمار   می رود .در میان این عناصر، آب به عنوان یک عنصر طبیعی و خالص به شمار می رود. بنا بر این فرض، آب به عنوان مفهوم طراحی و پایه اصلی بنا در نظر گرفته شده است.همچنین می توان کاربری استخر را هم به این مفهوم اضافه کرد.

به دنبال اصول طراحی کوشک، چهار دیوار (چهار عنصر)، در هر گوشه از ساختار مکعب به صورتی جداگانه و با نگرش به اقلیم در معماری گرم و خشک طراحی شده است. این فضاها به شکل محفظه های بسته و نیمه باز طراحی شده است. فضاهای درونی به وسیله پوسته ای محافظت شده تا در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم باشد.

 

shams-wb-03 shams-wb-03 (1) shams-wb-02 shams-wb-09 shams-wb-10 shams-wb-08